Аёллар дафтарига киритилган хотин-қизларнинг мурожаатларини ўрганиш бўйича сайёр қабул
Жорий йилнинг 25 июнь куни Навбаҳор туманлараро иқтисодий суди раиси Ш.Хамидов Нурота тумани “Миришкор” ва “Турко” МФЙлари ходимлари ҳамда “Аёллар дафтари”га киритилган хотин-қизларнинг мурожаатларини ўрганиш ҳамда уларга ҳуқуқий ёрдам бериш мақсасида сайёр қабул ўтказилди.
Шунингдек, сайёр қабулда маҳаллада яшовчи хотин-қизларнинг кредит олиш, уй-жой масаласида ҳамда моддий ёрдам олиш масаласидаги мавжуд муаммолари тингланиб, уларга ҳуқуқий тушунтиришлар берилди.
Ш.Хамидов
Навбаҳор туманлараро иқтисодий суди раиси
Korrupsiyaga qarshi kurashda xorijiy davlatlar tajribasi
Odamlarning loqaydligi korrupsiyaning
rivojlanishi uchun eng yaxshi zamindir.
(Delia Ferreyra Rubio)
Hozirgi globallashuv va integratsiya jarayonlari avj olib borayotgan zamonda korrupsiya deyarli hamma davlatlar uchun bir qancha muammolarga sabab bo‘lmoqda. Shu o‘rinda aytish joizki, Xalqaro valyuta jamg‘armasi tomonidan aniqlangann ma’lumotlarga tayanadigan bo‘lsak, ushbu illat yiliga jahon iqtisodiyotiga o‘rtacha 2,6 trillion dollar miqdorida zarar yetkazadi. Shu bilan bir qatorda inson huquq va erkinliklarining poymol bo‘lishiga ham sabab bo‘ladi. Shu boisdan, mazkur illat bilan kurashishga butun dunyo miqyosida siyosat darajasiga ko‘tarilib, hal qilinishi lozim bo‘lgan global muammo sifatida qaralmoqda.
Xalqaro Transparency International tashkilotining 2021-yil bo‘yicha bergan ma’lumotlariga tayanadigan bo‘lsak, korrupsiya darajasi eng past davlatlar reytingida birinchilardan bo‘lib, Daniya, Finlandiya, Yangi Zellandiya, Norvegiya, Singapur va Shvitsiya kabi davlatlar o‘rin olganligini ko‘rishimiz mumkin. Xo‘sh ushbu davlatlar qanday qilib bunday natijaga erishgan? Ushbu illatga qarshi kurashda qanday usullardan foydalanmoqda?
Finlandiya tajribasi.
Xalqaro Transparency International tashkilotining ma’lumotlariga ko‘ra, mazkur davlat korrupsiya darajasi eng past bo‘lgan davlatlar kuchli beshtaligiga kirishga erishgan va hozirgi kunda Finlandiyada yiliga uch yoki to‘rtta poraxo‘rlik bilan bog‘liq jinoyat ishlari ko‘riladi.
E’tiborli tomoni shundaki, Finlandiyada Jinoyat kodeksida “korrupsiya” atamasi mavjud bo‘lmasdan, mansabdor shaxslarning poraxo‘rligi uchun, mazkur qilmishning xavflilik darajasidan kelib chiqib jarima yoxud ozodlikdan mahrum qilish tarzidagi jazo nazarda tutilgan. Shuningdek, Finlandiyada boshqa davlatlardagi kabi na korrupsiyaga qarshi kurash haqida maxsus qonun, na korrupsiyaga qarshi kurashuvchi maxsus organ mavjud. Korrupsiyaga umumiy jinoyatchilikning bir qismi qabilida kurash olib boriladi. Finlandiya Konstitusiyasi, Jinoyat kodeksi, Fuqarolik xizmati to‘g‘risidagi qonun, ma’muriy boshqaruvga oid yo‘riqnomalar va boshqa qonunosti hujjatlar korrupsiyaning oldini olishga qaratilgan hujjatlar hisoblanadi. Bularning orasida eng muhimi Axloq qoidalaridir. Finlandiyada davlat xizmatchilarini korrupsiyalashuvidan saqlovchi muhim omillardan biri – ularning moddiy va ijtimoiy ta’minlanganligidadir.
Mamlakatda korrupsiyani oldini olishga qaratilgan qonun hujjatlarning ijro yuzasidan nazoratni prezident tomonidan tayinlanib, to‘laqonli mustaqil faoliyat olib boradigan Adliya kansleri va parlament vakili Ombudsman amalga oshiradi. Ushbu organga shunchalik katta vakolat berilganki, hattoki butun hokimiyat tarmoqlari faoliyatini nazorat qila oladi.
Alohida ta’kidlash lozimki, Finlandiyada ommaviy axborot vositalari ijtimoiy nazoratning muhim vositasi bo‘lib xizmat qiladi. Hukumat esa, ommaviy axborot vositalariga nafaqat erkinlik yaratib bergan, balki har bir e’lon qilingan korrupsiya holati bo‘yicha aniq choralarni ko‘rib boradi.
Korrupsiya darajasi eng past bo‘lgan mamlakatlardan yana biri- Yangi Zellandiyadir. Mamlakatning mazkur sohadagi tajribasiga nazar tashlaydigan bo‘lsak, 1961-yilda qabul qilingan Jinoyatlar aktining oltinchi bo‘limi “Qonun va odil sudlovni amalga oshirishga ta’sir qiluvchi jinoyatlar” deb nomlanib, mazkur bo‘limda poraxo‘rlik va korrupsiya uchun javobgarlik masalalari yoritilgan. E’tiborli jihati shundaki, mazkur bo‘limda har bir davlat amaldorining korrupsiya bilan bog‘liq jinoyatlari uchun alohida javobgarlik belgilangan. Xususan, Aktning 100-bandida sudyalar va sud xodimlarining poraxo‘rligi, 101-bandida sud xodimiga pora berish, 102- bandida vazirlarning poraxo‘rligi, 103-bandida parlament deputatining korrupsiyasi va poraxo‘rligi, 104-bandida huquqni muhofaza qilish organi xodimining korrupsiyasi va poraxo‘rligi, 105-bandida mansabdor shaxsning poraxo‘rligi, 105C-bandida chet ellik davlat amaldoriga pora berish, 105D-bandida Yangi Zelandiyadan tashqarida xorijiy davlat amaldorining poraxo‘rligi, 105E-bandida xorijiy davlat amaldorlarining korrupsiyasi uchun javobgarlik masalalari alohida keltirib o‘tilgan. Alohida ta’kidlash lozimki, mansabdor shaxslarning korrupsiyaviy jinoyatlari uchun alohida javobgarlikning belgilanishi, bunday jinoyatni adolatli hal qilinishiga, qolaversa har bir mansabdor shaxsning o‘z vazifasiga mas’uliyatini oshirishga xizmat qiladi. O‘z navbatida, jinoyatchilarga qarshi kurash usullarining qonunchilikda alohida, tizimli aks etishi, bunday turdagi jinoyatlarga qarshi kurashni ham osonlashtiradi.
Singapur tajribasi.
Xuddi shunday rivojlangan davlatlardan yana biri Singapurning korrupsiyaga qarshi kurash olib borishda qo‘llayotgan usullari haqida gapiradigan bo‘lsak, asosiy vazifasi korrupsiyaga qarshi faol kurash olib borishdan iborat bo‘lgan mustaqil faoliyat yurituvchi maxsus organ-Korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha tergov byurosi hisoblanadi. Byuro o‘z vazifasini amalga oshirishda quyidagilarni bajaradi:
ü davlat va xususiy sektorda korrupsiyani oldini olish yuzasidan o‘rganishlar o‘tkazadi;
ü hukumat amaldorlarining o‘z mansabida suiiste’mollikka yo‘l qo‘yish kabi holatlarni tekshirib, mas’ul organlarni xabardor qiladi;
ü boshqaruvdagi kamchiliklarni aniqlash maqsadida davlat organlarining ish yuritish uslubini o‘rganadi, agarda ushbu tizimda bo‘shliqlar mavjud bo‘lib, korrupsiya yoki mansab suiiste’molligiga sabab bo‘lsa, zudlik bilan ushbu bo‘linma rahbarlariga choralar ko‘rishga maslahat beradi.
Shuningdek, Singapur bu illat bilan kurashishda “insonni korrupsiyaga undaydigan holatlarni yo‘q qilish”ni asosiy g‘oya sifatida ilgari suradi. Bunday g‘oyani amalga oshirish uchun bir nechta prinsiplar mavjud:
1. davlat sektorida faoliyat yuritayotgan kishilarning ish haqini xususiy sektorda ishlayotgan shaxslarning o‘rtacha oylik ish haqi bilan birxillashtirish;
2. mansabdor shaxslarning har qanday mulkiniva daromadlari bo‘yicha yillik hisobotni kuzatib, tekshirib borish;
3. yuqori lavozimda faoliyat yuritayotgan mansabdor shaxslarning ma’naviy yuksakligini ta’minlash;
4. iqtisodiy rivojlanishda yuzaga keladigan ma’muriy to‘siqlarni bartaraf etish.
Latviya tajribasi
Korrupsiyaga qarshi samarali kurash olib borib, korrupsiya ko‘rsatgichi bo‘yicha yaxshigina natijalarni qayd etayotgan mamlakatlar qatorida Latviyaning yuritayotgan siyosatini ham alohida ta’kidlashimiz lozim. Latviya bunday natijaga, avvalo, mamlakatda antikorrupsiyaviy ta’limni joriy etishga jiddiy e’tibor berib, ushbu tizimni maktablardan to oliy o‘quv yurtlarigacha tatbiq etishga muvaffaq bo‘lish orqali erishgan. Latviya ta’lim tizimida yoshlar o‘rtasida halollik va vijdonli bo‘lishni targ‘ib qilishga, korrupsiya va poraxo‘rlikning zararlari haqidagi tushunchalarni shakllantirishga imkon beradigan loyiha ham ishlab chiqqan. Mazkur loyiha doirasida maktab o‘quvchilari orasida turli xildagi tadbirlar, jumladan, boshlang‘ich sinf o‘quvchilariga noinsoflik, vijdonsizlik aks etgan multifilmlar yoki ertaklar ijro etilib, ularning fikrlashlari uchun muhokamaga tashlanadi. Barcha o‘quvchilarning fikrlari yozib olinib, tanlovlarga jo‘natiladi. Tanlov “Korrupsiyaga qarshi birgalikda” shiori ostida o‘tkaziladi.
Yana shuningdek, Latviyada har yili mamlakat hududi bo‘ylab korrupsiyaga qarshi kurash masalasiga bag‘ishlangan semenarlar o‘tkaziladi. Bunday semenar treninglar shunchaki qog‘ozbozlik yoki ko‘zbo‘yamachilik uchungina tashkil qilinmasdan, maxsus antikorrupsiyaviy mexanizmlarni ishlab chiqishga qaratilgan bo‘ladi.
Latviyada korrupsiyaga qarshi kurashda asosiy omil bu-davlatda siyosiy irodaning mavjudligi bilan izohlanadi. Mamlakatda faoliyat yuritayotgan Korrupsiyaga qarshin kurash va uni oldini olish byurosi (KNAB) faoliyat yuritib, unga quyidagi vazifalarni amalga oshiradi:
ü korrupsiya bilan bog‘liq jinoyatlarni oshkor qilish va bartaraf etish;
ü ushbu sohada tergov harakatlarini amalga oshirish va jinoiy ta’qibni muvofiqlashtirish;
ü mansabdor shaxslarni faoliyatini kuzatib borish, ularga nisbatan qo‘llanilgan cheklov va ta’qiqlarni nazoratga olish;
ü manfaatlar to‘qnashuvi bilan bog‘liq holatlarda shaxslarni javobgarlikka tortish;
ü korrupsiyani oldini olish va unga qarshi kurashishda qonunchilikni tahlil qilish.
Shu bilan bir qatorda markur byuro tomonidan amalga oshirilgan bir nechta ishlar, jumladan, 2019-yil sentabrda Latviyaning sobiq prezidenti Raymond Beyonisni korrupsiyaviy qilmishi yuzasidan guvoh sifatida tergov qilganligi, ya’na bir sobiq president Vayra Vike-Freybergani sovg‘a sifatida qabul qilgan 850 yevrolik RADO soatini o‘zlashtirganligi yuzasidan tekshirish o‘tkazganligi hamda Riga dumasida shahar budjetidan 20mln yevro noto‘g‘ri sarf qilinganlagi bilan bog‘liq holatlar bo‘yicha tintuv o‘tkazilganligi kishini hayratga soladi. Bunday ishlarni amalga oshirilayotganligi haqiqatdan ham mazkur byuroning mustaqil, adolatli faoliyat yuritishidan dalolat beradi. O‘z navbatida mamlakatda bunday siyosatning yuritilishi korrupsiyani ildiziga bolta urishga zamin yaratadi.
Korrupsiyaviy jinoyatlar uchun javobgarlik masalalari, bunday turdagi jinoyatlarni oldini olish hamda bartaraf etish bo‘yicha rivojlangan davlatlar tajribasini o‘rganar ekanmiz, har bir mamlakat olib borayotgan siyosatidan kelib chiqib, o‘ziga xos yo‘lni tanlayotganligiga guvoh bo‘lishimiz mumkin. Ayrim mamlakatlarda jinoyatning xavflilik darajasidab kelib chiqib, jarima jazosidan ozodlikni mahrum qilishgacha, ba’zilarida esa, ozodlikdan mahrum qilishdan o‘lim jazosiga javobgar chorasi belgilab berilgan.
Shuningdek, yuqorida tahlil qilingan rivojlangan davlatlarning deyarli hammasida korrupsiya bilan bog‘liq jinoyatlarning aniq ro‘yxati belgilangan bo‘lib, ushbu jinoyatlarning ijtimoiy xavfliligi va ularni sodir etgan shaxslarning egallab turgan lavozimi, jamiyatdagi o‘rniga qarab jazo tayinlanadi va bu jazoning adolatliligi, odilligi kabi prinsiplarning to‘g‘ri qo‘llanishiga, jamiyatda korrupsiyaning eng past darajaga tushirishga xizmat qiladi. Bundan tashqari ko‘pgina xorijiy mamlakatlar korrupsion jinoyatlarni oldini olish maqsadida mansabdor shaxslarning mol-mulkini majburiy deklaratsiya qilish, barcha sohalarda jamoatchilik nazoratini amalga oshirish hamda davlat tashkilotlari tomonidan ko‘rsatiladigan xizmatlarning elektron tartibda amalga oshirish tizimi yo‘lga qo‘ygan. Bunday usullarning amaliyotga tatbiq qilish hamda aholining mazkur sohadagi huquqiy ongini yuklashtirish orqali korrupsiyaga qarshi samarali kurashish mumkin.
Dilobar Axrorovna Ergasheva
Jinoyat ishlari bo‘yicha Tomdi tuman sudi raisi
Аёллар дафтарига киритилган хотин-қизларга ҳуқуқий ёрдам кўрсатиш мақсадида Конимех туманида суд-ҳуқуқ масалаларига оид сайёр қабул ташкил этилди
Аёлларнинг осуда турмуш тарзида яшашлари, уларнинг ҳар томонлама қўллаб қувватланиши жамиятимиз равнақи учун жуда муҳим. Аёллар билан ишлаш тизими самарадорлигини ошириш, бу борадаги жараёнларни янада жадаллаштириш, шу орқали хотин-қизлар муаммоларини тизимли равишда ҳал этиш уларни ижтимоий қўллаб-қувватлаш давлатимиз сиёсати даражасига кўтарилди.
Шу аснода, “Аёллар дафтари”га киритилган муаммолари мавжуд хотин-қизларнинг ҳуқуқ ва қонуний манфаатларини ҳимоя қилиш мақсадида
суд-ҳуқуқ органлари мутасаддилари томонидан жойларда сайёр учрашувлар ташкил этиб келинмоқда.
Анашу мақсадларга хизмат қилган навбатдаги сайёр қабул Конимех туманидаги “Дўстлик”, “Навруз” ва “Гулистон” МФЙда бўлиб ўтди.
Унда хотин-қизлардан 40 яқин мурожаатлар қабул қилинди
Мазкур мурожаатларнинг 20 тадан ортиғини суд-ҳуқуқ масалалари қолган қисми эса ижтимоий-иктисодий ва бошқа масалалар ташкил қилди.
Жумладан, 5 ойдан буён алимент пулини ололмаган З.Юсупова боласининг таъминоти учун тўловни ундириб бериш масаласида амалий ёрдам сўради.
Унинг мурожаати жиноят ишлари бўйича Конимех туман суди томонидан назоратга олинди.
Бундан ташқари никоҳдан ажратиш ва алимент ундириш тартиби юзасидан қилинган мурожаатлар фуқаролик судида кўриб чиқилиши борасида тушунчага эга бўлишди.
Мақсуд Райимов
Жиноят ишлари бўйича Конимех туман суди раиси
Коррупцияга қарши курашиш давр талаби
Хатирчи туман “Галабек” МФЙда “Коррупцияга қарши курашиш давр талаби” мавзусида давра суҳбати ташқил этилди.
Фуқаролик ишлари буйича Хатирчи туман судининг раиси Б.Қ.Бабақулов ўзининг маърузасида бугунги кунда долзарб бўлган коррупция деган ном билан аталган иллат ва унинг салбий офатлари юзасидан маъруза қилди.
Бундан ташқари Хатирчи туман “Галабек” МФЙ раиси ҳамда Хатирчи туман “Деҳқонобод” МФЙ раислари коррупцияга қарши кураш юзасидан олиб борилаётган ишлар ва бу борада маҳаллада олиб борилган ишлар юзасидан фикр мулохазарлар билдирилди.
Кун тартибидаги масалалар бўйича савол-жавоблар ўтказилди.
Маҳалла биносига сайёр қабулга келган фуқаролар ўзларини қизиқтирган саволлар, аризалар, таклифлар, шикоятлар билан мурожаат қилди.
Қабулда фуқаролар ўзларини қизиқтирган муаммолар юзасидан ўзларини қизиқтирган саволларга жавоб олди.
Кун тартибидаги масала юзасидан маъруза ва мунозараларда билдирилган фикр мулоҳазалар, таклиф ва тавсияларни инобатга олган ҳолда келгусида олиб борилиши лозим бўлган ишлар юзасидан ҳамкорликни йўлга қўйиш юзасидан келишув қилинди.
Б.Қ.Бабақулов
Фуқаролик ишлари бўйича Хатирчи туман суди раиси
Кармана туманида сайёр судлар ўтказилди
Жиноят ишлари бўйича Кармана тумани судининг раиси Ж.Каримов томонидан Кармана тумани ИИБ Пробация гуруҳида ҳамда Кармана тумани ИИБ Йўл ҳаракат хавфсизлик гуруҳида ўтказилган сайёр суд мажлисларида, Ўзбекистон Республикаси Жиноят Кодексининг 2441-моддаси 3-қисми “г” банди, яъни яъни Интернет жаҳон ахборот тармоғидан фойдаланиб, аҳоли орасида ваҳима чиқаришга қаратилган, жамиятда қарор топган хулқ-атвор қоидаларига ва жамоат хавфсизлигига қарши қаратилган қилмишларни содир этиш мақсадида диндан фойдаланиб, Ўзбекистон Республикасига олиб кириш, тайёрлаш ва тарқатиш тақиқланган, ақидапарастлик ғоялари билан йўғрилган диний материалларни виртуал дўстларига тарқатишда айбланган Кармана туманида яшовчи 1993 йилда туғилган
О.К. нисбатан жиноят иши кўрилди.
Суд жиноят иши бўйича жазо тайинлашда, судланувчининг айбига иқрорлиги, муқаддам судланмагани, ёш эканлиги, қарамоғида бир нафар вояга етмаган фарзанди борлиги, “ёшлар дафтари” ҳисобида туриши, Ўзбекистон Ёшлар иттифоқи Навоий вилояти Кенгаши томонидан берилган кафолат хатини инобатга олиб, ЖК 57-моддаси қўллаб, 4 йил озодликни чеклаш жазоси тайинлади.
Бундан ташқари, суд муҳокамасида туманда ёшлар томонидан содир этилаётган фирибгарлик ва ўғирлик жиноятларини олдини-олиш бўйича ҳуқуқий тарғибот давра суҳбати ўтказилди.
Йиғилишда Кармана туманида “Аёллар дафтари” рўйхатида турадиган аёлларнинг суд-ҳуқуқий масалалар бўйича муаммолари жойида ўрганилиб, уларга ҳуқуқий маслаҳатлар берилди.
Шунингдек, Ўзбекистон Республикаси Жиноят Кодексининг
266-моддасининг 2-қисми билан судланган А.Давроновга оид, шу билан бирга, ЖКнинг 167-моддаси 3-қисми “а” банди ва бошқа моддалар билан судланган З.Гадаев ва бошқаларга оид жиноят иши бўйича қонуний кучга кирган суд ҳукми ва хусусий ажрими муҳокама қилинди.
Каримов Жаҳонгир
Жиноят ишлари бўйича Кармана туман суд раиси
ЯНГИ ҚОНУН БЎЙИЧА ТУШУНТИРИШ БЕРИЛДИ
Навбаҳор туманлараро иқтисодий суди раиси Ш.Хамидов томонидан Навбаҳор туман Давлат солиқ инспекцияси биносида янги таҳрирда қабул қилинган Ўзбекистон Республикасининг “Тўловга қобилиятсизлик тўғрисида”ги қонунинг мазмун-моҳияти юзасидан учрашув ўтказилди. Учрашувда суд раиси томонидан мазкур қонуннинг бугунги кунда тадбиркорлар фаолиятида нечоғлик муҳим аҳамият касб этиши, шунингдек ундаги муҳим жиҳатлар хусусида тушунтиришлар берилди.
Хусусан, мазкур қонун олдинги Ўзбекистон Республикасининг “Банкротлик тўғрисида”ги қонунидан жиддий фарқ қилиб, қонуннинг
5 моддасига асосан, тўловга қобилиятсизлик аломатлари вақтинча тўловга қобилиятсизлик — агар тегишли мажбуриятлар юзага келган санадан эътиборан уч ой ичида қарздор томонидан бажарилмаган бўлса, шаҳарни ташкил этувчи корхона ҳамда унга тенглаштирилган корхоналар томонидан эса олти ой ичида бажарилмаса, судга мурожаат этиш санасида қарздорнинг пул мажбуриятлари бўйича кредиторлар талабларини қаноатлантиришга ва (ёки) солиқлар ҳамда йиғимлар бўйича ўз мажбуриятларини бажаришга қодир эмаслиги ҳамда доимий тўловга қобилиятсизлик — агар судга ариза бериш санасидаги ва ариза берилган йилнинг бошидаги ҳисобот даврида, агарда ариза йилнинг биринчи чорагида берилган бўлса, ўтган йилнинг бошидаги ҳисобот даврида қарздорнинг мажбуриятлари унинг активлари қийматидан ошиб кетиши ҳолатлари, тўловга қобилиятсизлик тўғрисидаги ишлар суд томонидан кўриб чиқилиши, қарздор пул мажбуриятларини бажармаганлиги муносабати билан унга нисбатан тўловга қобилиятсизлик тўғрисида иш қўзғатиш ҳақидаги ариза билан судга мурожаат этиш ҳуқуқига қарздорнинг ўзи ва кредитор эгалиги таъкидлаб ўтилди.
Бундан ташқари, Навбаҳор туман Давлат солиқ инспекциясининг 78 та хўжалик юритувчи субъектларга нисбатан солиқ тўловчининг банкдаги ҳисобварақлари бўйича операцияларни ўн кундан кўп муддатга тўхтатиб туриш тўғрисидаги аризалари сайёр суд мажлисида кўриб чиқилди. Шундан аризачининг 63 та аризаси қаноатлантирилган бўлса, 15 таси хўжалик юритувчи субъектлар томонидан аризада кўрсатилган камчиликлар бартараф этилганлиги учун Навбаҳор туман Давлат солиқ инспекциясининг аризалари қаноатлантиришдан рад этилиб, тадбиркорлар фойдасига қарорлар қабул қилинди.
Шуингдек, суд-ҳуқуқ соҳасида тадбиркорлик субъектларининг ҳуқуқлари ва эркинликларини янада изчил ҳамда самарали муҳофаза қилиш юзасидан тушунтиришлар берилди.
Шерали Хамидов
Навбаҳор туманлараро иқтисодий суди раиси
Суд раислари ва сектор раҳбарлари ҳамкорлигида жойларда сайёр қабул
Бугунги кунда жойларда суд раислари ва сектор раҳбарлари ҳамкорлигида жойларга чиқиб сайёр қабуллар ўтказилмоқда. Қабулларда “Аёллар дафтари”га киритилган муҳтож аёлларини ижтимоий қўллаб-қувватлаш, уларнинг муаммоларини жойида ўрганиш ва тизимли равишда жойида ҳал этиш бўйича чора-тадбирлар ишлаб чиқиш ва уларни амалий ечимини топиб ҳал этиш бугунги давр талаби.
Навбатдаги сайёр қабул манзили Шарқ ОФЙда бўлиб ўтди.
Сайёр қабулда Шарқ ОФЙда ижтимоий-иқтисодий ва ҳуқуқий жиҳатдан кўмакка муҳтож хотин-қизлар билан учрашиб, дастлаб уларга “Аёллар дафтари” ни шакллантиришнинг ҳуқуқий асослари, қонунчиликда аёлларга берилган имтиёзлар, давлатимиз томонидан амалга оширилаётган аёлларнинг ижтимоий –иқтисодий ва сиёсий соҳадаги ўрни ва нуфузини оширишга қаратилган ислоҳотларнинг мазмун-моҳияти ҳамда гендер тенглик масалалари юзасидан маълумотлар берилди
Шундан сўнг, “Аёллар дафтари” га киритилган хотин-қизларнинг йиллар давомида қийнаб келаётган муаммолари яъни уй-жой, иш билан таъминлаш, уй-жой таъмири ва ижтимоий таъминот олиш билан боғлиқ мурожаатларини тинглаб, хотин-қизларнинг ижтимоий-иқтисодий ва бошқа масалаларга оид мурожаатларни тизимли равишда ҳал қилишга оид тушунтиришлар берилди. Сайёр қабуллар давом этмоқда.
Д.Эргашева
Жиноят ишлари бўйича Томди туман суди раиси
Ярашув институти уни такомиллаштириш бугунги кун талабидир
Маълумки, ярашилганлиги муносабати билан жиноий жавобгарликдан озод қилиш Ўзбекистон Республикаси Жиноят кодексининг 661 –моддасида назарда тутилган жиноятларни содир этган шахсларга нисбатан давлатнинг жазо қўллашдан воз кечишидир. Мазкур институтнинг жорий қилиниши республикамизда амалда бўлган Жиноят кодексида мустаҳкамланган инсонпарварлик принципининг амалий ифодаси саналади.
Ярашув институтининг қўлланилиши, авваламбор, жабрланувчининг ҳуқуқ ва манфаатларини ҳимоя қилса, иккинчи томондан гумон қилинувчи, айбланувчи ва судланувчига Кодексда тайинланиши назарда тутилган жазодан озод қилиш имкониятини беради. Учинчидан, республикада судланганлик кўрсаткичини камаяди. Шунингдек, бу тоифадаги ишлар жиноят судлов ишларини юритишнинг сифатини оширади, ҳуқуқни муҳофаза қилувчи идоралар ва судларда иш юритишнинг тезкорлигини таъминлайди. Иш бўйича манфаатдор шахсларнинг ҳуқуқ ва манфаатларини ифодалаб, уларнинг давлат идоралари ва ходимларига нисбатан бўлган ишончини янада оширади.
Ярашув институтининг асосий вазифаси муайян жиноят ишлари бўйича тарафларнинг позицияларини яқинлаштириш, улар ўртасидаги низони тартибга солиш учун қўшимча имкониятларни аниқлаш, ҳуқуқни муҳофаза қилувчи идоралар ходимларининг ярашув натижаларига эришишда тарафларга ёрдам беришидир. Ярашувнинг амалга оширилиши билан суриштирув ва дастлабки терговнинг муддати қисқаради, рецидив жиноятчиликнинг даражаси пасаяди.
Жиноят кодексининг 661-моддасида назарда тутилган жиноятларни содир қилганлик учун жавобгарликдан озод қилиб, ярашилганлиги муносабати билан иш юритишни тугатишнинг ҳам ўз шартлари бор. Яъни қонун талабига кўра, шахснинг ижтимоий хавфи катта катта бўлмаган жиноятни содир қилганлиги, гумон қилинувчи, айбланувчи ёки судланувчининг айбига иқрор бўлиб, жабрланувчи ёки фуқаровий даъвогар билан ярашиб, етказилган моддий зарарни тўлиқ қоплаганлиги, жабрланувчи ёки фуқаровий даъвогарнинг гумон қилинувчи ёки айбланувчига нисбатан жиноят ишини тугатишга рози эканлиги тўғрисида ёзма аризаси мавжуд бўлиши, муқаддам қайд этилган, оғир ёки ўта оғир жиноятларни содир этганлик учун судланганлик ҳолатининг тугалланганлиги ёки судланганлиги қонунда белгиланган тартибда олиб ташланган бўлиши, ёхуд муқаддам содир қилган жинояти учун жавобгарликка тортиш муддати ўтган бўлиши, шунингдек, гумон қилинувчи, айбланувчи ёки судланувчининг ўзига нисбатан юритилаётган жиноят ишини тугатилишига қарши эмаслиги тўғрисидаги аризаси мавжудлиги талаб қилинади.
Етказилган маънавий, моддий ва жисмоний зарар жабрланувчининг хоҳишидан келиб чиқиб турли шаклларда қопланиши мумкин, масалан кечирим сўраш, моддий зарарни пул ёки бошқа шаклда қоплаш, гумон қилинувчи, айбланувчи ёки судланувчи томонидан жабрланувчи манфаатида ҳар хил турдаги тиббий хизматлар учун тўловларнинг амалга оширилиши, ўғирланган ёки зарар етказилган мулкни қайтариш, йўқолган ёки шикаст етказилган мулкнинг янгисини сотиб олиб бериш, шикастланган мулкни таъмирлаш, оғир ёки ўта оғир даражадаги тан жароҳати олган шасхга қараб туриш учун кимнидир ҳақ эвазига ёллаш, қимматбаҳо протезларни сотиб олиб бериш, шаън ва қадр-қимматни камситувчи материаллар тарқатилганда интернет ёки оммавий ахборот воситаларида раддия бериш ёхуд расмий кечирим сўраш каби кўринишларда бўлиши мумкин. Жабрланувчига етказилган зарарнинг қопланиши туфайли ярашувга эришишда ҳар икки тараф ўз ихтиёрлари, хоҳишлари билан ҳаракат қилишлари, уларга нисбатан мажбурлаш, таҳдид, босим ўтказилиши мумкин эмас.
Шунингдек, иш бўйича жабрланувчига етказилган моддий зарар тўлиқ ундирилмасдан ярашувнинг тасдиқланиши мазкур иш бўйича қабул қилинган қарорларни шубҳа остига қўяди. Шу сабабли Ўзбекистон Республикаси Олий суди Пленумининг 2002 йил 25 октябрдаги “Ярашув тўғрисидаги ишлар бўйича суд амалиёти ҳақида”ги Қарорининг 4-бандига мувофиқ, ярашув тўғрисидаги ишлар бўйича суриштирувчи, терговчи, прокурор ва суд зиммасига ярашув суд томонидан тасдиқлангандан кейин келиб чиқадиган ҳуқуқий оқибатларни жабрланувчи (фуқаровий даъвогар)га тушунтириши шарт. Қонуннинг ушбу талабига риоя этмаслик ярашув тўғрисидаги иш бўйича чиқарилган қарорнинг бекор қилинишига асос бўлиши мумкин.
Жиноят-процессуал кодексининг 24-моддасида гумон қилинувчи, айбланувчи ва судланувчининг ҳимояланиш ҳуқуқига эгалиги, ҳимояланиш ҳуқуқи суриштирувчи, терговчи, прокурор ва суд зиммасидаги гумон қилинувчи, айбланувчи ва судланувчига унга берилган ҳуқуқларни тушунтириб бериш ҳамда у ўзига қўйилган айбловдан ҳимояланиш учун қонунда назарда тутилган барча восита ва усуллардан фойдаланишда ҳақиқий имкониятга эга бўлишига қаратилган чора-тадбирлар кўриш мажбурияти билан таъминланиши белгиланган.
Жиноят кодексининг 77-моддасига биноан, жазо тайинланган айблов ҳукми қонуний кучга кирган кундан бошлаб шахс судланган ҳисобланади. Суд томонидан жазодан озод қилинган шахс судланмаган деб ҳисобланади. Бироқ ярашилганлиги муносабати билан жиноят иши тугатилган шахслар тўла маънода судланмаган деб эътироф этилиши, бу тоифадаги ишларнинг тугатилиши реабилитация учун асос бўлиши мумкин эмас. Чунки шахснинг қилмишида жиноят таркиби мавжуд бўлиб, унинг жиноят содир қилганлик факти ахборот марказида қайд этилади ҳамда айрим шахсларнинг муайян ҳуқуқларини чекланишига олиб келади. Жумладан, ярашув институтининг қўлланилиши мазкур шахслар билан тузилган меҳнат шартномаларининг бекор қилинишига олиб келади ёки ишлари тугатилган шахсларнинг тегишли ҳуқуқни муҳофаза қилувчи идораларга ишга киришига тўсқинлик қилади.
Ана шу қонуний асосларга кўра, айбнинг шакли, судланувчининг шахси, зарарнинг тўлиқ қопланганлиги ёки бартараф қилинганлиги, жабрланувчиларнинг даъвоси йўқлиги, Жиноят кодексининг 661-моддасида таъқиқ мавжуд эмаслиги, республикада судланганлик ва рецидив жиноятнинг пасайиши, жабрланувчи ҳамда фуқаровий даъвогарнинг ҳуқуқ ва манфаатлари тикланишини инобатга олиб, жабрланувчининг шикояти билан қўзғатиладиган ёки иқтисодий жиноятларнинг айрим турлари, ёхуд эҳтиётсизлик туфайли содир этиладиган унча оғир бўлмаган жиноятларни кодекснинг мазкур 661–моддасига киритилиши мақсадга мувофиқдир.
Роҳила Худайбердиева
Навоий вилоят судининг судьяси
Сайёр учрашув
“Менинг маҳаллам – менинг судьям” ғояси ҳамда мавжуд муаммоларни ўрганиш, ҳуқуқбузарликлар профилактикаси, жиноятчиликка қарши курашиш, маҳалла фуқаролар йиғини темир дафтарида мавжуд аёллар муаммоларини ўрганиш, аҳолининг ҳуқуқий онгини доимий равишда ошириб бориш мақсадида аҳоли билан учрашув одат тусига кириб борган.
Навбатдаги учрашув фуқаролик ишлари бўйича Хатирчи туман суди раиси томонидан “Парахун” МФЙда ўтказилди.
Унда ҳудуд аҳолисининг суд-ҳуқуқ масалалари бўйича мурожаатлари тингланиб, уларга ҳуқуқий тушунтиришлар берилди.
Учрашув давомида қонунчиликдаги сўнгги ўзгаришлар борасида хам тушунтиришлар берилди.
Хусусан, Ўзбекистон Республикасининг 2021 йил 30 ноябрдаги ЎРҚ-734-сонли қонунига асосан, Маъмурий жавобгарлик тўғрисидаги кодекснинг 1282-моддасига кўра транспорт воситасини бошқариш вақтида теле-видеодастурларни томоша қилиш мақсадида монитордан (дисплейдан) фойдаланиш, транспорт воситасини бошқариш вақтида теле-, видеодастурларни томоша қилиш мақсадида транспорт воситаси салонининг олд қисмига ўрнатилган монитордан (дисплейдан) фойдаланиш, —базавий ҳисоблаш миқдорининг бир баравари миқдорида жарима солишга сабаб бўлиши, МЖтКнинг
1283-моддаси қуйидаги мазмундаги олтинчи қисм билан тўлдирилганлиги, «Ушбу модданинг биринчи — бешинчи қисмларида назарда тутилган ҳуқуқбузарликлар содир этилганда тезликни ўлчайдиган махсус ускуналар ва транспорт воситалари спидометрлари кўрсаткичларидаги йўл қўйилиши мумкин бўлган жами хатолар ҳисобга олиниб, улар қайд этган тезликдан соатига 5 километр чегириб ташланган ҳолда, маъмурий жазо чораси қўлланилиши тўғрисида тўхталиб ўтилди.
Баходир Бабакулов
Фуқаролик ишлари бўйича Хатирчи туман суди раиси
Барча ҳуқуқлар ҳимояланган 2024 | Навоий вилоят суди